epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Se min älskade

Publicerad 2024-03-06 12:54:58 i Allmänt,

Ibland hör man berättelser om människor som utstått otroliga prövningar för kärleks skull, men jag tror nog att berättelsen om Shah Jahan och hans älskade Arjumand slår det mesta. Omöjlig kärlek, för hon var inte den Shah Jahans far ville att han skulle gifta sig med, men varken Arjumand eller prinsen kan bli lyckliga utan varandra. Vägen dit är lång och prövningarna många. Taj Mahal i Indien är Shah Jahans gravmonument över sin älsklingshustru. Ädelstenar av olika slag, sammet och siden dekorerade fasaden, men allt sådant tog britterna för sig av. Trots det är Taj Mahal fortfarande ett ståtligt monument i marmor med otroligt vackra inläggningar. Jag har varit där - det är en otroligt vacker plats. Shah Jahan hade tänkt att bygga ett motsvarande gravmonument över sig själv på motsatta sidan floden, fast i svart marmor, men det hanns inte med. Han och Arjumand är begravda bredvid varandra i varsin sarkofag.
 
 
 
 
T N Muraris bok Se min älskade gavs ut för mer än 30 år sedan, men kärlekshistorien är tidlös, eftersom den har överlevt i tusen år. Det är en vacker skildring och det kunde mycket väl ha gått till på det här sättet. Boken finns att få tag på www.bokborsen.se. Köp den!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela