epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Elisabeth George

Publicerad 2024-03-20 16:31:16 i Allmänt,

Jag brukar inte läsa så mycket deckare, men George är en av de få som jag tycker är bra; litterär och spännande, trovärdig, men inte alls tråkig, men mycket bra och realistiska person- och miljöbeskrivningar. Jag har läst merparten av hennes böcker.
 
Susan Elizabeth George, född 26 februari 1949 i Warren, Ohio, är en amerikansk kriminalförfattare. Flera av hennes böcker handlar om kriminalinspektören Thomas Lynley och Barbara Havers. Georges böcker ligger till grund för TV-serien Kommissarie Lynley.
 
 
 
Elizabeth George är en av de mer kända författarna av psykologiska spänningsromaner. Hennes böcker om New Scotland Yard-inspektörerna Thomas Lynley och Barbara Havers har belönats med ett antal internationella priser. Bland annat fick debutboken Pappas Lilla Flicka (A Great Deliverance i original) både "Agatha Mystery Award" (1988) och "Anthony Award" (1989). De har också filmatiserats av brittiska BBC.
 
Thomas Lynley och hans assistent Barbara Havers är ett omaka par som trots eller kanske på grund av sina olikheter för det mesta har ett bra samarbete då de löser mordfall vid Scotland Yard. Lynley är stilig och kultiverad och dessutom adelsman, trots att han helst vill glömma bort den saken. Havers kommer däremot från enkla förhållanden och är ganska oborstad och rättfram i sitt sätt.

Utöver mordfallen låter George läsaren få inblick i Lynleys och Havers minst sagt trassliga familjeförhållanden och bakgrunder. Många av deras vänner och bekanta spelar också viktiga roller i böckerna och fallen, framför allt Lynleys dambekant Lady Helen Clyde och hans goda vänner Simon och Deborah St. James. I de senaste böckerna har även deras kollega, konstapel Winston Nkata fått en allt större betydelse. Han är en ung, ambitiös polis som har ett förflutet som gängledare på Londons gator.

Georges böcker om Lynley och Havers är inspirerade av den brittiska deckartraditionen, bland annat av Dorothy L Sayers. Hennes porträtt av både brott och romanfigurer är realistiska utan att vara spekulativa.

(Källa; Wikipedia

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela