epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Underkastelse

Publicerad 2024-04-11 16:57:51 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Litteraturläraren Francois - expert på 1800-talsförfattaren Huymans - undervisar på Sorbonne när det Muslimska Brödraskapet vinner valet 2022 i Frankrike vilket medför förändringar på alla nivåer, men redan innan detta val, har det under en längre tid pågått ett slags islamifierande av det franska samhället. Det har liksom smygit sig på, obemärkt, för att i nästa stund blomma ut i en valseger. 
 
När det osannolika kommer, måste det komma smygande och försiktigt inta sina positioner. Ett steg åt gången -och helt plötsligt går man på en helt annan väg. Huvudpersonen i Underkastelse  får uppleva detta.
 
 
 
Man kan också prata om två sorters underkastelse; dels den ideologiskt religiösa och dels den praktiska underkastelsen, där man inte tror så mycket på själva ideologin men där man av praktiska skäl underkastar sig ett visst ideologiskt skeende eller system. Vilken slags underkastelse som Francois undergår, ja, det får man läsa boken för att få veta.
 
Boken slog undan benen för mig med sitt intellektuella språk, blandat med mustiga ordval i vissa sammanhang. Liksom förhäxad läste jag ut boken på 2 dagar - jag kunde inte släppa den ifrån mig. Dessutom - en bok som får en att vilja läsa en annan författares böcker är också en bok värd att läsas i sig själv! Läs denna bok av Michel Houellebecq!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela