epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Rummet i jorden

Publicerad 2024-04-30 12:43:54 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Så har då äntligen John Ajvide Lindqvists fortsättning i serien Blodstormen kommit; Rummet i jorden. Kim Ribbing har köpt ett hus som tidigare var Haitis ambassad. Det finns en enda orsak till köpet och det är källaren och vad som finns där. Där finns nämligen ett rum som passar utmärkt för Kims syften med den läkare som torterade honom som tonåring, men kallade det för psykiatrisk behandling. Men något oväntat händer och Kim, Julia och Astrid måste använda sin list för att klara sig ur knipan.
 
 
 
 
Julia har även annat att handskas med. Sannsvenskarna är ett högerextremistiskt parti och Julia funderar på att ha med dom i en bok. Hon har hjälp av sin vän Irma med researchen, men det visar sig att man inte ostraffat snokar i Sannsvenskarnas verksamhet.
 
Jag tycker inte att man kan klassificera Blodstormen-böckerna som deckare. De är snarare berättelser om livet, om vad det innebär att vara människa, hur erfarenheter formar oss och hur valen man gör påverkar en. Jag kom på mig själv flera gånger att jämföra boken med Stieg Larssons Millenium-serie - i detta ligger det en viss sanning, med tanke på att Lindqvist Milleniumversion blev ratad av förlaget. Det är jag på ett sätt glad över, för annars hade vi inte fått lära känna Kim och Julia och Astrid. Men även om likheter mellan Larsson och Lindqvist finns, så har den senare ändå skapat något helt eget och något mycket unikt.
 
En författares storhet ligger i att kunna skriva inom olika genrer, men ändå ha en egen stil. Stephen King är ett exempel, John Ajvide Lindqvist ett annat. 
 
(...och för övrigt är jag ett stort fan av Kim Ribbing. Jag förstår honom, jag känner med honom och jag tycker om honom som person.)
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela