epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Hatets hjärta

Publicerad 2024-04-09 17:33:13 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Dennis Lehane har kommit ut med en ny roman på svenska som heter Hatets hjärta. Här får vi möta Boston på 70-talet. För att få bukt med segregeringen så har myndigheterna beslutat att bussa svarta elever till en vit high school. Protesterna låter inte vänta på sig. I samma veva som  Mary Pats dotter försvinner hittas en svart pojke död på en tunnelbanestation. Mary Pat vill förtvivlat gärna hitta sin dotter och rör upp himmel och jord för att hitta henne. Det uppskattas inte av den irländska maffian i synnerhet och hennes grannar i allmänhet. Kombinationen en desperat mamma, försvunnen dotter och raskrig är inte bra och många liv kommer att förändras under några varma sommardagar i 1974. Maffian har hemligheter som dom inte vill ska komma fram, myndigheterna har politiska ambitioner och en ensam mamma letar sin tonåring.
 
 
 
 
Detta är ingen spänningsroman, inte heller en deckare, utan jag skulle säga att det är en roman om känslor, främst då om hat. Vart kommer hatet ifrån? Hur uppstår det? Vilka eller vilket drabbas? Vad kan hatet få för konsekvenser och är vi beredda att hantera dessa konskekvenser? Många är kanske inte det, utom en. Det är Mary Pat. Hon kommer att gå utanför lojalitetens och desperationens gränser och hon kommer också att ta konsekvenserna av det. Allt i akt och mening att hitta sin dotter. 
 
Än en gång briljerar Dennis Lehane med sin berättarkonst och sin förmåga att skildra det inre av människan. Än en gång slukas man av en historia som når en på djupet. Det är en berättelse om död och liv, om hat och kärlek, om barn och vuxna, om makt och maktlöshet, om svarta och vita. Det är en berättelse om vad det innebär att vara människa och den lämnar ingen oberörd.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela