epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Bookworms & bookdragons

Publicerad 2024-04-04 16:05:11 i Allmänt,

Bookworms läser böcker.

Bookdragons läser och hamstrar böcker. De omger sig med så många pocketböcker, inbundna böcker och läderbundna böcker som möjligt.

Att vara en bookworm är fantastiskt. Att vara en bookdragon kan vara ännu bättre. Även om du hamstrar mer än du läser, finns det psykologiska fördelar med det.

 

 

Att vara omgiven av böcker sägs vara fördelaktigt för vår mentala hälsa. Även om böckerna är olästa ger de tröst till dem som sorterar, staplar och drömmer om att läsa dem.

De lästa böckerna ger nostalgi och påminner oss om vad vi har lärt oss.

De olästa böckerna påminner oss om att fortsätta läsa och lära oss.

"Dessa hyllor med outforskade idéer driver oss att fortsätta läsa, fortsätta lära oss och aldrig vara bekväma med att vi vet tillräckligt"  (Kevin Dickinson)

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela