epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Aldrig

Publicerad 2024-04-02 13:38:07 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Ken Follett är ett namn som är vida känt och hans böcker har sålt i miljontals expemplar. När han gjorde research inför skrivandet av Giganternas fall, insåg han att första världskriget var ett krig som ingen egentligen ville ha, men där beslutsfattarna undan för undan, beslut för beslut ändå till sist hamnade i ett krig där hela världen var inblandad. Då undrade Follett: Skulle det kunna hända igen?
 
 
 
 
Utifrån den frågeställningen skrev Ken Follett romanen Aldrig, som handlar om hur enskilda händelser leder till andra händelser, där presidenterna för världens stormakter måste göra allt vad om kan för att förhindra ett tredje världskrig, som skulle få katastrofala följder eftersom det skulle utföras med kärnvapen. En drönare stjäls från den amerikanska armén, en oas i Saharaöknen hotas av torka, en ung mamma som vill börja om på nytt i ett europeiskt land, ett asiatiskt land som säljer vapen till jihadister i Afrika, en kinsesisk underrättelsechef som försöker att förhindra att gammelkommunisterna ska få alltför stor makt, en kvinna och en man från oilka länders underrättelsetjänster som samarbetar - och många, många fler enskilda händelser. Tillsammans bildar de en väv av mänskligt lidande, girighet, maktlystnad och rädsla - och rädsla för att tappa ansiktet, för att förlora prestige och anseende kan leda till ödesdigra beslut.
 
Detta är Follett när han är som bäst! Jag tycker att hans Svärdet och spiran, samt En värld utan slut är de bästa han skrivit (dock inte de följande delarna i samma serie), men Aldrig tillhör numera den skaran anser jag! Boken är en spionroman, en relationsroman, en thriller, en kärlekshistoria, en äventyrsberättelse - allt i ett. Researchen tycker jag är häpnadsväckande grundlig och detaljerad. Den här boken måste ni läsa!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela