epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Mannen i bilen

Publicerad 2022-01-20 17:45:56 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Jag har läst Ilmar Taskas bok Mannen i bilen. En pojke bor med sina föräldrar. Mamman förmanar hela tiden pojken, pappan gömmer sig i kammaren och går aldrig ut. En dag när pojken leker ute, kommer en fin bil körandes. Mannen som kör börjar prata med pojken. Något som liknar vänskap - fast det är det inte, men det kan ju inte pojken veta, han är för liten för att förstå -  växer fram. Så försvinner pappan och efter ett tag även mamman. Pojken måste klara sig själv i ett samhälle där individen suddas ut till fördel för kollektivet. 
 
 
 
Boken handlar om hur det var att leva bakom järnridån. Handlingen utspelar sig i Estlands huvudstad Tallinn. Året är 1946 och Stalins ögon och öron är överallt. Oliktänkande är ett virus som måste utrotas och likformigheten främjas. Författaren har verkligen levandegjort det dåtida samhället och ur flera perspektiv; vuxen, barn, förtryckare och förtryckt.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela