epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Gryningsjakten

Publicerad 2021-11-03 11:34:09 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Den tredje delen i Kiruna-trilogin av Anna Kuru heter Gryningsjakten. Här knyts trådarna ihop, de trådar som man börjat följa i de tidigare böckerna. 
 
Allis har varit på en semesterresa, men när hon kommer tillbaka till Kiruna, kommer det förflutna tillbaka igen på samma kraftfulla sätt som innan hon åkte. Allis vill bara bort från allt. Så bjuder hennes chef på jobbet in henne till att vara med i jaktlaget och detta kommer att öppna luckan till Pandoras ask.
 
 
 
Precis som i sina andra böcker i denna serie, så tar Kuru kommandot från första sidan. Språket är knivskarpt och avskalat. 
 
Osökt kommer jag att tänka på Mr Ripley, men jag känner inte riktigt samma sympati för Allis av någon anledning. Men kanske det beror på att Allis hela sitt liv har försökt göra sitt liv som ett liv med syfte och inte bara överlevnad. Kanske det är denna till synes utsiktslösa kamp som instinktivt får en att rygga tillbaka lite? Allis smärta blir för stor för att kunna nonchaleras. 
 
I och med Kiruna-trilogin har Anna Kuru tagit plats bland de främsta spänningsförfattarna i Sverige. Det finns många "dussinförfattare" för ute, men Kuru är definitivt inte någon sådan!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela