epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Om skrivande

Publicerad 2021-01-20 18:36:51 i Allmänt,

Denna blogg handlar om läsande och om kärleken tilllitteraturen, men denna veckas krönika ska handla om skrivande.
 
 
 
Jag tror att de flesta storläsare någon gång seriöst har tänkt på att bli författare - tänk att kunna forma sådana underbara världar som man själv har förlorat sig i?! Så även jag. Jag har gått en del skrivarkurser, samt själv skrivit för "skrivbordslådan" både prosa och lyrik. Fast det har inte blivit något av det. Tills nu. Jag gick en skrivarkurs för en tid sedan. Egentligen gick jag inte ens klart hela kursen. Det var de sedvanliga övningarna och en del andra övningar som jag inte gjort tidigare. Jag vet inte vad det var med just denna kurs, men den fick mig i alla fall att inse vad jag ville skriva; inte en roman, inte lyrik, utan precis det jag skriver här på bloggen. Det var en befrielse att inse detta, att hitta sin nisch. Jag aspirerar inte på att vara en författare, men jag är en skrivande läsare. Jag tycker om, känner mig nödgad, att skriva ner mina tankar om böcker, läsande och litteratur. Mitt skrivande blir mättat av denna blogg.
 
Jag säger inte att det är så för alla, att det är så här det ska gå till, men för mig har det gjort det. Det viktigaste är inte formen man skriver utan att man skriver - om det är det man längtar efter och inte kan vara utan. Hitta din form, ditt sätt. Ta hjälp av skrivarkurser - fysiska eller online.
 
Många etablerade författare har sagt att bästa rådet de kan ge till de som vill bli författare, är att skriva, skriva och skriva. Många av dagens stora författare har blivit refuserade till att börja med, men de har inte gett upp utan fortsatt att skriva och skicka in manus. Så när du författardrömmar ska du inte ge upp!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela