epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Gott Nytt Läs-År!

Publicerad 2021-01-13 11:35:32 i Allmänt,

Det är befriande att läsa, att överlåta sig in i en annan värld, att förlora sig i någon annans liv. Man glömmer sitt eget liv och lever någon annans för en stund. Böckerna hjälper en att fly verkligheten, hjälper en att hantera verkligheten. Det finns en befrielse i igenkännandet, i främlingsskapet. 
 
Att läsa handlar om att tillgodogöra sig det eviga berättandet i det att vara människa. Läsandet förbereder en för krig (hur konstigt det än låter), men den gör även läsaren mer vidsynt, ödmjuk och inkännande. Läsandet påverkar ens ordförråd och ens tänkande, ens världsbild och ens verklighetsuppfattning.
 
 
 
 
Läsandet kan dock bli ett slaveri om det inte utförs med lust och av fri vilja. I läsandet ska det inte finnas några måsten. 
 
Nya tider kräver nya metoder; nu är läsningen inte traditionellt knuten till en fysisk bok, utan det kan vara en e-bok eller en ljudbok. Vissa forskare vill studera närmare vilka slags "nya texter" dagens ungdomar läser, dvs allifrån tv-spel till bilder - kalla mig gammalmodig, men det är inte att läsa! Att läsa innebär att ha en relation till en skriven text, att skapa sig liksom en inre värld, en film i huvudet. Att läsa innebär en tolkning och ett omsättande av text till förståelse och känslor, framförallt då av betydelse i ens eget liv.
 
Läsning kan till synes vara en linjär process, man börjar på första sidan och läser alla sidor t o m den sista. Men läsandet är mer än så. Läsandet är en introvert handling, liksom den är en extrovert.
 
...sedan är det också så att läsa helt enkelt är fantastiskt roligt och underhållande, så Gott Nytt Läs-År önskar jag alla mina läsare!
 

Kommentarer

Postat av: Hanneles bokparadis

Publicerad 2021-01-13 13:22:21

livet skulle vara tråkigt utan böcker

Svar: Ja, eller hur?!
Dhana

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela