epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Mina ryska vänner

Publicerad 2021-02-18 17:34:29 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Johanna Melén är journalist på Sveriges Radio. Nu har hennes första bok kommit ut, Mina ryska vänner (Natur och Kultur, 2021) Vi får följa med till St Petersburg hösten 1999. Sovjetunionen är borta sedan flera år och kaos har kommit istället. Oligarkerna roffar åt sig och korruptionen är omfattande. Den sittande presidenten Jeltsin skämmer ut landet när han uppträder onykter. Plötsligt lämnar presidenten sensationella uppgifter. En hitills relativt okänd man vid namn Vladimir Putin utses till premiärminister. Strax efter sker två spektakulära terrordåd, vilket blir inledningen till det andra Tjettjenienkriget.
 
 
 
Mitt i allt detta anländer Johanna Meleń för att studera ett år i St Petersburg. Hon väljer att bo som de andra ryska studenterna gör och lär känna några vänner. Dessa vänner, som kommer från olika hörn av Ryssland, kommer att på olika sätt spegla det som ska komma att kallas Putins Ryssland. Mina ryska vänner är en skildring ur ett något annorlunda perspektiv av hur Putin kom till makten, hur en vanlig ryss uppfattar honom och det ryska samhälle som utvecklas genom honom. 
 
Jag är väl insatt i Rysslands moderna historia och Putins Ryssland. Denna bok ger lite nya synvinklar och perspektiv och är skriven på ett fängslande sätt som gör att man verkligen får en bild av hur en vanlig ryss uppfattar sitt eget samhälle och de styrande. Aftonbladet har som rubrik till recensionen av denna bok Det gåtfulla folket i Putin-land och det är en träffande beskrivning. För oss ter sig många saker märkligt, som ryssar håller för självklara när det gäller relationen politiker-folket. 
 
Publiceringen är osannolikt väl synkad med en utveckling som ingen kunde förutse i sin helhet. Den förgiftade oppositionspolitikern Navalnyjs återkomst till Ryssland och filmen om slottet som sägs tillhöra Putin orsakade folkprotester från Vladivostok till Moskva. Melén för oss tillbaka till tiden då allt började.
 
 

Kommentarer

Postat av: Nina Ruthström

Publicerad 2021-03-14 11:39:01

Kul att du som är insatt också gillade den. Jag lärde mig massor.

Svar: Ja, den gav ett litet annorlunda perspektiv.
Dhana

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela