epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Morden på Kingfisher Hill

Publicerad 2020-10-06 10:10:18 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Sophie Hannah är den författare som blivit godkänd av Agatha Christies familj att fortsätta skriva hennes böcker. Hittills har 4 stycken kommit ut och den senaste i raden av återuppväckta Christie-böcker heter Morden på Kingfisher Hill (Bookmark, 2020). 
 
 
 
Ja, jag säger "återuppväckta" för det känns precis så! Hannah har verkligen lyckats fånga Christies personliga skrivande. Här får vi möta Hercule Poirot som tillsammans med (en ny karaktär av Hannah) Edward Catchpool, kriminalkommissarie från Scotland Yard, ställs inför mystiska händelser. De är på väg med en buss till Kingfisher Hill, för att där åta sig ett uppdrag att lösa ett mord. Men på bägen dit så sker någonting väldigt mystiskt med en kvinna - ja, faktiskt två kvinnor - som ger Poirot något att använda sina berömda grå celler. På Kingfisher Hill väntar deras uppdragsgivare, Richard Davenport, som anlitat Poirot för att denne ska lösa mordet på hans bror Frank, men som Richards fästmö Helen av någon anledning tagit på sig och erkänt. 
 
Poirot och Catchpool står nu med flera mysterier att lösa och det visar sig så småningom att alla dessa olika mysterier faktiskt hänger ihop - fast det är ju förstås endast en hjärna av Poirots kaliber som kan lösa allt detta. Vilket han också gör förstås, men vägen dit är slingrig, även för världens bästa detektiv.
 
Jag tror att detta måste vara Sophie Hannahs bästa Christie-bok. Intrigen är verkligen i klass med den stora deckarförfattarinnan och upplösningen likaså. Poirot är inte någon lätt karaktär att synliggöra men Hannah lyckas med det utan några synbara större ansträngningar. För alla er som älskar Agatha Christie så rekommenderar jag er att läsa Sophie Hannahs fortsättningar på Poirots äventyr!
 
Du kan köpa boken här
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela