epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Varför just den 23:e april?

Publicerad 2020-05-20 20:50:13 i Allmänt,

När Unesco instiftade Världsbokdagen 1995 var det för att uppmärksamma boken och upphovsrätten, för att lyfta fram bokens mångsidiga betydelse för människor och mänskligheten. Dagen skulle bidra till att sprida glädje kring böcker och läsning, uppmärksamma vikten av yttrandefrihet, tryckfrihet och författares rättigheter, samt påminna om böckerna som verktyg i arbetet för att bekämpa fattigdom och bygga fred. Som det är formulerat: 

”En bok är en länk mellan det förflutna och framtiden. Det är en bro mellan generationer och genom kulturer. Det är en kraft för att skapa och dela klokhet och kunskap.”

 

Datumet för dagen valdes eftersom den spanske initiativtagaren Vicente Clavel Andrés ville hedra ett par av tidernas största författare.

Den 23 april 1616 avled nämligen både britten William Shakespeare och Miguel de Cervantes, författare till storverket ”Don Quijote” och kallad Spaniens nationalskald. 

Samma dödsdatum, alltså – och ändå avled de olika dagar. Shakespeares Storbritannien följde fortfarande den gregorianska kalendern, medan Spanien gått över till den nya gregorianska. Bytet mellan kalendrarna skedde vid olika tidpunkter i olika länder, därför sammanträffandet.

Samma dag som de Cervantes dog även den peruanske poeten ”El Inca”, Garcilaso de la Vega – och den 23 april är faktiskt dödsdatum för fler författare. Skalden Erik Gustav Geijer dog den dagen 1847, brittiske poeten William Wordsworth 1850, franske poeten Émile Deschamps 1871 och – med reservation – Karin Boye 1941.

Dessutom föddes William Shakespeare den 23 april 1564 och samma datum 1902 föddes Haldor Laxness, isländsk Nobelpristagare 1955.

Världsbokdagen är alltså väl förankrad och den är extra värd att uppmärksamma det här drabbade året. Det är, med Unescos ord, ”dags att fira vikten av att läsa, få barnen att växa som läsare och att främja en livslång kärlek till litteraturen och till integration i arbetslivet.” 

Källa 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela