epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Kallare än is

Publicerad 2020-03-17 10:59:00 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Jag vet inte om Helena Kubicek Boye är släkt med poeten Karin Boye, men hur det än är med den saken så kan hon skriva i alla fall. Jag har läst hennes bok Kallare än is (Bokfabriken, 2020). Det handlar om psykologen Anna Varga som arbetar på öppenvårdsenheten på Säter. Tidigare har hon arbetat på rättspsyk där en del av Sveriges mest kända brottslingar vistas. Hon trodde att öppenvårdsmottagningen skulle bli lugnare, men kanske har hon misstagit sig. En flicka hittas nämligen död på isen, Felicia Frost, som var patient hos Anna. Inte långt efter så hittas en kvinna skjuten i huvudet. Kan det finnas kopplingar mellan fallen? Är mördaren i så fall en patient till Anna eller någon som rymt från rättspsyk? Eller som bor i Säter? Frågorna är många och Anna känner sig nödgad att gräva lite själv i fallet. Det komer att visa sig att det finns många som har något att dölja!
 
 
 
Samtidigt ska Anna  bolla sitt eget liv med arbetet. Anna har just skaffat sig en profil på Tinder och är både förväntasfull och nervös. Ska hon matcha med någon? Ska någon svajpa höger på henne? Anna hittar sin match men deras första möte är helt oväntad och har med dödsfallen att göra...
 
Boken kategoriseras som en psykologisk thriller och det kan man nog säga att den är. En klassisk deckare är det inte, och något annat än en spänningsroman är det definitivt. Boken börjar i högt tempo, men kan inte hålla samma tempo hela tiden. Bitvis är den lite seg, men så kommer den igång igen, för att avsluta riktigt bra. Det finns fler böcker i serien om Anna Varga, men jag vet inte om jag kommer att läsa dom, för bra tyckte jag inte denna var. Läsvärd, men inte mer.
 
 
Du kan köpa boken här
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela