epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Flickorna som sprang

Publicerad 2020-03-24 15:38:51 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Simon Häggström är polis och författare till ett antal böcker. Den jag har läst heter Flickorna som sprang och handlar om Stockholms undre värld, de som befolkar den, de som dras in i den och de som utnyttjar den. 
 
Jennifer och Malvina rymmer från ett HVB-hem och hamnar i Stockholm. Molly träffar en kille via en dejtingapp och allt verkar bra från början, men sen vill han att hon ska träffa andra män. Vi får möta en familjefar vars hemska hemlighet så sakteliga äter upp honom inifrån.
 
 
 
Markus är ledare för Människohandelsgruppen inom polisens Nationella operativa avdelning. Hans två kollegor är handplockade av honom för att kämpa mot hallickar och torskar i en skuggvärld som många inte känner till, fastän den finns mitt framför ögonen på dom. 
 
Häggström beskriver en verklighet som är lika skrämmande som brutal. Jag klarade inte av att läsa hela boken, jag mådde fysiskt illa. Boken var skriven på ett mycket autentiskt sätt, man kom nära alla karaktärerna, vilket gjorde att man förstod dem, levde sig in i deras tillvaro och kände deras känslor. Det är ingen djuplodande litteratur, men starkt verklighetsförankarad, vilket gör att boken kommer oerhört nära.
 
Läs den gärna, men var beredda på att er värld vänds upp och ner och aldrig mer blir densamma!
 
Du kan köpa boken här
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela