epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Bok-bunkra

Publicerad 2020-12-23 16:53:47 i Allmänt,

Inför katastrofsituationer brukar man ju bunkra nödvändiga saker. Jag vet inte om man kan kalla corona för en katastrof, men pandemin slår hårt i samhället, för att inte tala om alla dom människor  som avlidit till följd av den. Nu har ju myndigheterna skärpt restriktionerna ytterligare, så det blir tyvärrr en ensam jul för många. 
 
Jag har ett förslag, som visserligen inte tar bort saknaden efter nära och kära, men som ändå kanske kan mildra ensamheten litegrann - nämligen att bunkra böcker inför jul och nyår. Vill man slå två flugor i en smäll, kan man ju passa på att stötta den lokala bokhandeln genom diverse inköp. Personalen brukar vara kunniga och tillmötesgående att ge lästips. Annars kanske biblioteken kan vara ett alternativ (om dom har öppet, här kan det ju skifta mellan städer) eller secondhand och bokantikvariat. 
 
 
 
Har man inte möjlighet att köpa eller låna böcker, kanske pga nedstängning, så kan man alltid botanisera i de egna bokhyllorna och äntligen läsa de där hyllvärmarna som stått olästa länge. Eller så kan man läsa om böcker man vet är bra och som det kanske var länge sedan man läste. 
 
Ett problem kan ju uppstå om man inte har så många böcker hemma. Då får man vända sig till vänner och bekanta och fråga om man kan få låna av dom. Det borde fungera utan att bryta mot restriktionerna. 
 
Kanske har man någon bokkartong i ett förråd? Eller kanske kan man gå till Ica och köpa på sig ett antal tidskrifter, för läsningen behöver ju inte begränsas till just böcker, för det kan ju vara så att man inte har tillgång till sådana. Tidskrifter finns det en hel uppsjö av och att hitta någon som passar ens intressen bör inte vara några större problem.
 
Läsande, god mat och dryck, samt bra tv-program - filmer, dokumentärer, etc - det är inte något dumt sällskap till jul. Man får göra det bästa av en prekär situaton.
 
Ta hand om er, håll avstånd, håll ut! Det kommer att ordna sig. På något sätt.
 
God Jul! 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela