epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Alternativ verklighet: Håll dig vaken

Publicerad 2020-12-07 20:56:00 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

J.H Dahl (pseudonym för Johanna Hansson-Dahl) har skrivit ungdomsboken Alternativ verklighet: Håll dig vaken och som har getts ut på Idus förlag (2020). 
 
 
Elisa Lindgren bor med sin farbror Örjan, sedan hennes föräldrar dog i cancer när hon var liten. Hon jobbar på gården och tar hand om djuren när hon inte går i skolan. Elisa trivs dock bäst med djuren, i skolan talar bara alla om Eskapadia och om de olika legenderna som finns där. Alla längtar tills de fyller 16 år och kan börja spela. Eskapadia är en viruell verklighet som nog för många är mer verklig än verkligheten här och nu. Elisa har aldrig varit intresserad av att börja spela, men när hon får en flaska eskapicium på posten när hon fyller år så ändrar hon uppfattning. Med flaskan följer ett meddelande från hennes föräldrar! Nu måste Elisa bege sig in i den virtuella verkligheten som hon hatar för att lösa mysteriet med vad som hände hennes föräldrar. Problemet är bara hur man ska kunna lita på någon i en verklighet som inte finns? Vad är verklighet och inte? Slutet är helt underbart bra, inte alls ett typsikt Hollywood-slut, vilket kanske öppnar upp för fler böcker i en serie? 
 
Dahl har gjort ett fantastisk världsbygge som känns så autentiskt! Karaktärerna - även de virtuella - känns trovärdiga. Författaren är ung och detta är hennes debutroman - och vilken debut sedan! Visst finns det små buggar, som en redaktör kunnat ta hand om, men egentligen inget som stör så där väldigt mycket. I det stora hela är debuten en fantastisk sådan och jag ser fram emot Dahls kommande böcker! 
 
 Läs mer om boken på Adlibris och Bokus.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela