epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Sofie Sarenbrant

Publicerad 2020-04-24 11:21:54 i Allmänt,

Jag tycker att Sarenbrant är en av Sveriges bästa deckarförfattare och därför blir hon denna veckas fredagsförfattare. Hon skriver om svåra samhälsfenomen, men inte på ett uppstyltat, intellektuellt sätt, inte heller på ett för simpelt språk. Nivån på svenska författare är generellt sätt inte hög - visst finns det några undantag och jag har skrivit om dessa här på bloggen - men Sarenbrant tillhör de fåtal som höjer sig över mängden.
 
Sarenbrant föddes i Stockholm 1978, och flyttade vid två års ålder till gården Narebo utanför Gusum i Östergötland.Efter högstadiet flyttade hon till Västervik för att studera medieprogrammet. Hon började sin bana som journalist med ett frilansuppdrag för Veckorevyn, och sedan dess har hon arbetat för Expressen, Friskispressen och Amelia.
 
 
 
Sarenbrant debuterade 2010 med boken Vecka 36 och blev heltidsförfattare två år senare. Hon är mest känd för sin bokserie om kriminalinspektören Emma Sköld, som introducerades i boken Vila i frid. Sofie ville att huvudpersonen skulle vara en ung och ambitiös kvinna, till skillnad från den stereotypa bilden av en polis som alkoholiserad och deprimerad. Den tredje delen i serien, Visning pågår, blev Sveriges mest sålda deckarpocket 2015 och Tiggaren, den femte delen, blev årets näst mest sålda deckarpocket 2017. Den psykologiska thrillern Bakom din rygg från 2017 är den första delen i en kommande trilogi om tre frisörer på Östermalm. 2019 utkom den sjunde delen i Emma Sköld-serien, Skamvrån. Samma år utsågs Sofie Sarenbrant till Årets deckarförfattare. Priset, som är helt datadrivet, delades ut på Bokmässan av bokströmningstjänsten BookBeat i samarbete med Crimetime.
 
 
Sarenbrants bibliografi är som följer:
 
  • Vecka 36.  Damm. 2010. 
  • I stället för dig.  Damm. 2011
  • Vila i frid. Damm förlag. 2012. 
  • Andra andningen. Damm förlag. 2013. 
  • Visning pågår. Damm förlag. 2014. 
  • Avdelning 73. Massolit förlag. 2015. 
  • Tiggaren. Bookmark förlag. 2016. 
  • Bakom din ryggBookmark förlag. 2017. 
  • Syndabocken. Bookmark förlag. 2018. 
  • Skamvrån. Bookmark förlag.
Källa
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela