epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

23

Publicerad 2020-04-30 18:13:09 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Så har jag nu läst den sista delen i en trilogi av Linwood Barclay och den heter kort och gott 23 (Louise Bäckelin förlag, 2020). Den lilla staden Promise Falls har drabbats av så mycket som man kan undra om det ligger en förbannelse över staden. Först är det en seriemördare som går lös, 3 kvinnor inom loppet av lika många år har mördats på ett mycket brutalt sätt. Samtidigt är det någon som terroriserar staden på olika sätt; spränger en drive in-biograf så att duken faller ner och dödar 4 människor, hänger upp döda ekorrar och sätter igång ett pariserhjul i en nerlagd nöjespark där en skyltdocka sitter. Och på campus så är det någon som går omkring och överfaller kvinnor. Men den stora smällen kommer, när stadens vatten blir förgiftat och dödar många människor.
 
 
 
Vad har då numret 23 med allt detta att göra? Ja, det är frågan som gäckar polisen. Bioduken sprängdes kl.23.23, mannen som överföll kvinnorna hade en hoodie med numret 23 på ryggen, vattenförgiftningen skedde den 23:e maj - hur hänger allt ihop?
 
Förutom polisens febrila sökande efter svar, får man också följa olika personer i den lilla staden. Alla tillhör samma sociala nätverk och deras liv påverkas av och påverkar de andra.
 
Upplösningen kommer snabbt, för snabbt skulle jag vilja säga. Spänningen är uppbyggd under tre böcker och själva upplösningen blir på tre sidor, typ! Det verkar som om författaren blev less på sin trilogi och ville få den överstökad. Det är många frågor som hänger i luften, man får inte alla svar, vilket känns oavslutat.
 
Hur som helst är det en bra bok, om man gillar sådana deckare där spänningen byggs upp långsamt, krypande som ett lejon efter sitt byte. Fast man bör läsa alla böcker i serien, för de är inte fristående.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela