epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Mor om natten

Publicerad 2019-06-16 11:28:00 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Niels Fredrik Dahl är en norsk författare, som skriver poesi, dramatik och romaner, samt är översatt till flera språk. På svenska har 3 böcker utkommit. Jag har läst Mor om natten (Natur och Kultur, 2019). 
 
När Dahls mor ger honom en anteckningsbok, så tänker han inte mer på det. Inte förrän efter hennes död flera år senare börjar han bläddra i den. Det visar sig vara en dagbok, fast skriven av Dahls mor om natten, när hon inte kan sova. I sin roman Mor om natten inkorporerar Dahl nattboken i sin egen berättelse. Framförd på ett lågmält språk träder en bild fram av en familj som egentligen inte kände varandra. Man ser också hur lika mor och son är; de är inte vad de tror sig vara, vad de vill vara. Moderns anteckningar visar att hon visste att hon aldrig skulle få det hon önskade sig, att det inte var möjligt. Liksom sin mor så öppnar och sluter sig författaren om vartannat. Det Dahl berättar om sitt liv, visar på det. Han sträcker sig efter något han inte kan få. Mor lever i sonen och sonen är henne. De två är samma men ändå inte.
 
 
 
Romanen är torr och saklig, språket som sagt lågmält. Jag vet inte vad det är, men romanen liksom drar en till sig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela