epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Författares topplista, del 2

Publicerad 2019-01-12 15:20:53 i Allmänt, Boktips,

Nästa författare att delge oss sina favoritböcker - och författare - är Jimmy Sjökvist. Familjen Sjökvist har tillsammans skrivit en bok som heter Den Onde Trollkarlen, som är den första i en fantasy-serie där hat och kärlek, vänskap och svek, ont och gott, ligger i centrum för handlingen. Pappa Sjökvist ger här sina boktips.
 
 
 
Jag älskar Potter, Sagan om ringen och har fina minnen från Sagan om Belgarion av David Eddings. Sen är jag imponerad av den Svenska författarinnan Lovisa Wistrand och hennes böcker, Drak- och demonviskaren. 

En sak i fantasy som lockar mig är resandet. Det är något magiskt över resan, planering inför resan och hur målet liksom väntar därborta, bortom nästa horisont. Detta är något jag både gillar att göra i det verkliga livet och om det finns i de böcker jag läser, ja då fastnar jag direkt. En resa kan vara mycket mer än fysisk, den kan vara mental och även metafysisk. Resan görs även då en person utvecklas och lär sig saker och ting. Där är Harry Potter ett mycket bra exempel, från mobbad och placerad i familjehem till ofrivillig hjälte. Frodos resa är ju episk, han utför allehanda hjältemodiga under sin tripp, detta samtidigt som ringens makt fördärvar och förändrar honom med en ohygglig kraft.

Eddings var en mästare på att bygga team bestående av de mest osannolika personerna. Smeder, tjuvar, mullvader och magiker av olika slag. I denna saga är även resan central.

Modern fantasy från Lovisa Wistrand, här möter vi alven Iszaelda som gör en resa, både geografiskt, men också i sig själv och sina känslor.

Det var kort varför jag uppskattar dessa böcker, resa blir ordet om jag skall välja ett. 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela