epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Floden

Publicerad 2019-01-14 10:20:51 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Markus Lutteman är inte ny för mig. Har läst de böcker där han är medförfattare, dvs serien om kriminalinspektör Zack. Jag har även läst Blodmåne (som jag recenserat här tidigare på bloggen). Nu har jag läst hans bok Floden (Bookmark, 2019). 
 
Några, för varandra okända personer, färdas längs en flod. De vet inte hur de kom dit, varför de är där och vart de är på väg. De tvingas möta sina rädslor, sina för längesedan låsta innersta hjärterum och färden blir en resa även i dess inre. Konstiga händelser och skeenden gör att de inte riktigt vet vad de ska tro och när upplösningen väl sker, så är det med risk för både kropp och själ.
 
 
Lutteman har skrivit något så ovanligt som en existensiell thriller! Jag har läst en sådan bok tidigare och det var Charlotte Rogans Det enda rätta, även den utgiven på Bookmarks förlag. Lutteman får en att tänka djupare över existensiella frågor, får en att vända blicken inåt, mot sig själv och sina erfarenheter. Även jag gör en resa, på en inre flod och mitt hjärta har fått sig en lektion i praktisk filosofi.
 
Man måste våga möta sina demoner, det som skrämmer och förföljer en, annars kan man aldrig bli fri från det förflutna, annars får man aldrig sluta springa. Som bekant kan man aldrig springa ifrån sin skugga och lika lite det man vill förneka finns i ens inre och skaver.
 
Läs denna bok! Den är inte tjock, bara lite drygt 200 sidor, men den är väldigt mättande. 

Kommentarer

Postat av: Vargnatts bokhylla

Publicerad 2019-01-14 11:27:21

Gillade den också! Mitt inlägg kommer på onsdag :)

Svar: Ska bli roligt att läsa din rec!
Dhana

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela