epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Svensk fantasy när den är som bäst

Publicerad 2018-10-10 21:26:12 i Allmänt, Bokrecension,

Jag blev kontaktad av en svensk fantasyförfattare vid namn Mattias Kuldkepp som undrade om jag ville läsa och recensera hans böcker Skärvor av en brusten värld, den första delen i Sönderfallets Symfoni, samt Konsten atträdda sitt skin, Den ofrovillige hjältens handbok Lektion 1
 
Skärvor... handlar om den söndertrasade världen Lyraak som blev söndertrasad för 30 mansåldrar sedan. Vi får möta den blinde pojken Daewar och hans syster Adea, samt krigar(kvinnan?) Olem och Spelemannen. I en värld där Beskyddaren kräver av varje familj ett barn som ska komma och arbeta i gruvorna, ett samhälle där lojalitet och vänskap blir förvrängda av hunger och misär - i den världen är det som dessa människor lever eller i vart fall försöker överleva.
 
 
Konsten... är en modern Liftarens guide...men en stor portion humor och mycket action. Boken handlar om den flytande staden Troglund, som har problem som den ännu inte är medveten om. Våra osannolika hjältar Råttan och Oxen får fullt upp, om än ofrivilligt, att hindra en grupp illvilliga personer som ruvar på onda planer.
 
 
Jag älskar Kuldkepps språk, hans miljö- och personbeskrivningar, berättelsen han låter oss få vara en del av! Det är en sådan berättarglädje i bägge böckerna och särskilt den senare bjuder på många skratt, medan den första ger en tankeställare och får en att ifrågasätta värderingar man har.
 
Nu till den mindre bra nyheten, mindre bra för mig alltså. Båda böckerna var rätt så kompakta och jag fick för ont i nacken (whiplash) för att kunna slutföra dom. Men jag hann läsa så pass mycket att jag i alla fall hann bilda mig en uppfattning. Kuldkepp är tillsammans med Lovisa Wistrand och Nils-Petter Löf Sveriges idag ledande fantasyförfattare. Det tycker i alla fall jag. Läs Kuldkepps böcker och ni kommer att förstå vad jag menar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela