epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Elementarpartiklarna

Publicerad 2018-10-10 03:40:47 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Ett sökande efter existentiell mening, fast det ter sig på olika sätt. Så kan man beskriva handlingen i Michel Houellebecqs roman Elementarpartiklarna. Michel och Bruno är halvbröder, deras uppväxt är likartad men sökandet efter existentiell mening tar sig olika uttryck i deras liv. För Michels del handlar det om att vetenskapligt förklara tillvaron och han visar redan tidigt ren genialitet. Michel blir så småningom genforskare och mycket framgångsrik inom sitt yrke. Vad han däremot inte lyckas med är kärlekslivet och sexualiteten. Halvbrodern Bruno har även han problem med sexualiteten, men i hans fall handlar det om översexualitet. Längtan efter relationer och att höra samman med en annan individ är drivkraften i brödernas liv, men denna längtan får inte utlopp, vilket komplicerar tillvaron. 
 
Fast när jag tänker efter, jag tror inte Michel förväntar sig något av livet och kan därför inte heller bli besviken. Bruno däremot har känslor som han inte kan konkretisera och blir därför mycket sexuellt utlevande, kopplar livsglädje till otyglad sexuell utlevelse.
 
 
På ett nära och särpräglat språk skildrar Houellebecq två liv utifrån det västerländska levnadssättet. Det blir en naken skildring av mänskligt liv och levnadssätt. En på samma gång sorgsen men ärlig berättelse. När denna roman kom ut i Frankrike 1998, blev den föremål för hetsig debatt som det ofta blir med banbrytande generationsromaner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela