epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Det som tillhör dig

Publicerad 2018-05-14 12:56:32 i Allmänt, Bokrecension,

 
 
 
Garth Greenwells roman Det som tillhör dig (Norstedts, 2018) är ett mästerverk. Det som gör boken till ett mästerverk är språket, som liksom knivskarpt skimrande återger en ung mans relation med en annan man. Den unga mannen flyttar till Sofia i Bulgarien från USA för att jobba på en internationell skola som lärare. I Sofia möter han Mitko som han inleder en relation med. För Mitko handlar livet om att överleva, medan det för mannen handlar om att hantera sitt förflutna, vilket är anledningen till att han flyttade från USA.
 
Man får historien återberättad från den unge mannens perspektv. han beskriver hur han första gången träffar Mitko på en offentlig toalett. Romanen handlar om deras relation, om sex och lust, om underkastelse och maktanspråk, om prostitution och utsatthet. Vad är en människa beredd att göra för att överleva? Bägge männen är sårade av livet men hanterar det på olika sätt eller är det bara så att de har haft olika förutsättningar?
 
Greenwells roman liksom suger in en och man blir en del av berättelsen. Språket är elegant och lyriskt och man sitter och liksom smakar på olika formuleringar. Det är verkligen inte ofta man får tillfälle att läsa en sådan här språkmässigt perfekt roman. En njutning av stora mått! Ett läsningens nirvana.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela