epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Tårar för Mexiko

Publicerad 2018-03-19 14:31:45 i Allmänt, Bokrecension,

 
 
 
I boken Tårar för Mexiko (Norstedts, 2018) skriver några av landets främsta journalister om det sönderfallande mexikanska samhället.
 
Att vara grävande journalist i Mexiko är förenat med livsfara. Folk försvinner, fängslas och hotas - om dom har tur. I värsta fall så torteras dom fruktansvärt innan de dödas. Myndigheterna som ska hjälpa till att hitta försvunna personer och åtala skurkarna, de gör ingenting för de är mutade, de är en del av terrorsystemet. Ingen finns att lita på, en journalist eller en person överhuvudtaget som opponerar sig mot korruptionen, har ingenstans att vända sig.
 
Det är vår medborgeliga kraft som har begravts i de tusentals hemliga gravarna, där de som dog i striderna om knarkmakten ligger sida vid sida med studenterna som föll offer fö tvångsförsvinnandena. (s.116)
 
De senaste 18 åren har ett hundratal journalistr dödats och ett antal journalister har "försvunnit", mest troligt döda dom också. Inte bara journalister försvinner. Ett uppmärksammat fall med 42 studenter som försvann spårlöst, 3 som dödades och ett tiotal sårades. Vad som har hänt dessa ungdomar vet ingen och ingen har ställt till svars heller. 
 
Hur lever man i ett land där kaos härskar och ingen rättvisa finns? Där folk försvinner, dödas och torteras? Man andas, man fortsätter, man vågar, man kämpar. De är alla hjältar.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela