epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Bokrea-strategi, del 2

Publicerad 2018-02-22 10:20:35 i Allmänt,

 
 
 
Jag har skrivit ett inlägg tidigare om bokrea-strategi och lovade att återkomma i ämnet. Jag tänkte nämligen att jag skulle dela med mig av några tankar om vilken strategi man kan ha när man ska köpa böcker på bokrean. Jag skrev tidigare att dagens utbud är sämre och det håller jag fast vid. Av den andledningen hade jag faktiskt inte tänkt köpa något alls på rean, utan hade beställt "vanliga" böcker från en känd onlinebokhandel. Jo tjena, som om jag skulle kunna låta bli bokrean! Vad tänkte jag på egentligen?! Böcker är ju en del av mig, hur skulle jag kunna avstå?!
 
Nåväl, jag har i alla fall en strategi, måhända självklar för en del. I år ska jag (försöka) att bara köpa de böcker jag verkligen vill ha, inte köpa några bara för att de skulle vara roligt att äga eller för att man "bör" ha läst dom. För cirka 20 år sedan köpte jag allt som jag såg som jag tyckte verkade intressant, vilket ju också ledde till en del bottennapp. Kanske har det med åldern att göra, kanske har det att göra med att man får andra läsvanor (förmodligen en kombination av båda), men nu gör jag inte så längre. Jag kan behärska mig på ett annat sätt och inte frossa i bokköp. Jag tittar igenom bokrea-katalogen noggrant flera gånger och skriver upp de som verkar intressanta. Sedan går jag igenom listan, stryker, kanske lägger till. Listan gås igenom flera gånger tills jag är säker på min sak. Det blir inte 10-15 böcker numera, men minst 5 (typ...ish) i alla fall. Just nu står det 6 böcker på min lista och har gjort det några dagar, så det verkar bli dessa böcker jag köper. Listan är inte gjuten i cement på något sätt, utan kan ändras när jag väl är på plats. Man kan ju vilja ha en viss bok, men när man väl håller den i handen, bläddrar i den, så kanske den inte alls verkar intressant. 
 
Fast egentligen har jag lärt mig att jag inte alls kan ha en strategi, i alla fall inte förvänta mig att jag ska följa den till punkt och pricka. Jag älskar nämligen litteratur, att läsa är för mig som syret är för lungorna. Jag kanske faller pladask för någon eller några böcker, som inte alls står på min lista. Det kan mycket väl sluta med att jag lika fullt kommer hem med 10 böcker. Det är ju lilla julfaton!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela