epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Gustav III:s skapelse i gungning

Publicerad 2018-04-19 22:19:31 i Allmänt,

 
 
 
Ingen har väl kunnat undgå att uppmärksamma stormen i Svenska Akademien. Allt började med en undersökande journalists grävande reportage om hur en man som i media kallas för Kulturprofilen har blivit anklagad för upprepade sexuella trakasserier och detta under en lång tid. Kopplingen till Svenska Akademin är dels att han är gift med en av ledamöterna och dels att Akademien har genom bidrag stöttat hans verksamhet, vilket räknas som jäv eftersom han som sagt är git med en ledamot av Akademin. Kulturprofilen skall också ha läckt litteraturpristagare vid minst ett antal tillfällen.
 
När då den ständige sekreteraren Sara Danius försöker styra upp det hela, så tvingas hon avgå och även tre andra ledamöter avgår. De män som har varit ansvariga då Kulturprofilen gjort sina övergrepp och Akademien beviljat anslag, de sitter kvar. De har vetat i 20 år vad som hänt men inte gjort något. Dom sitter kvar. Gustav III:s skapelse är i gungning och ledorden Snille och smak smakar illa i munnen. Osmakligt mansgriseri är ordet för dagen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela