epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Spinoff till Outlanderserien

Publicerad 2017-10-22 12:20:16 i Allmänt, Bokrecension,

 
 
Diana Gabaldon har skrivit den populära Outlander-serien och den här boken, Fången från Skottland (Bookmark, 2017), som jag nu har läst är den tredje delen i en spinoff-serie som handlar om lord John Grey.
 
Det skottska upproret har slagits ner och Jamie Frasier lever som villkorligt frigiven krigsfånge på en gård i Helwater, där han under antaget namn arbetar somm stalldräng. Lord John Grey å sin sida försöker att fånga in och ställa inför krigsrätt en korrumperad man, högt upp i hierarkin. På märkliga vägar möts dessa män igen, Fraser och Grey, då de tillsammans ska lösa mysteriet.
 
Jag hade fått veta att jag kunde läsa den här boken utan att ha läst de andra i spinoffserien. Det kanske stämmer, men det hade verkligen varit bra om jag läst de första böckerna i Outlanderserien! För inte förstod jag mycket. Faktum är att jag inte kunde fortsätta att läsa, eftersom det kändes som om jag famlade i dimma och inte visste vilken väg jag skulle gå.  Jag blev less på alla antydningar där man antogs veta vad som hade hänt, vem personen var, osv. Handlingen är spännande, språket dugligt, så det är synd att jag inte förstod något, bara för att jag inte läst de tidigare böckerna.
 
Läs gärna både Outlanderserien och denna spinoffserie - men läs i ordning! 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela