epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Grace

Publicerad 2017-10-09 03:07:35 i Allmänt, Bokrecension,

 
 
 
Anthony Doerrs debutroman Grace (Bookmark, 2017) har nu kommit ut på svenska. Hans förra bok på svenska, Ljuset vi inte ser, blev en stor framgång i Sverige, men jag måste säga att hans debutroman nog ändå är snäppet bättre!
 
Hydrologen David Winkler drömmer sanndrömmar. Han har drömt om att träffa kvinnan i sitt liv - och det sker. När David så drömmer om att han orskar sin älskade dotter Graces död, så gör han det enda förnuftiga som han ser det - han överger sin fru och barn. På långa och många och krokiga vägar så hamnar han slut i Karibien och får ett sorts liv där. Efter 25 år reser David tillbaka till USA för att kontakta sin fru och sin numera vuxna dotter - om de vill ha med honom att göra vill säga och om de överhuvudtaget lever. På sitt vetenskapligt, analytiska sätt så letar David reda på dom, men saker är mer komplicerade än han tror, om han nu trott något speciellt. 
 
På ett språk som slår knock på en, så beskriver Doerr vad kärlek, förlust och rädsla kan göra med en människa, vad man är villig att stå ut med och vad som händer när man har tappat allt hopp, men fortsätter ändå. Doerrs djupgående beskrivningar av kemiska processer, väderfenomen, en snöflingas uppbyggnad - snö är förresten centralt i denna roman - tyder på en gedigen research och en vetgirighet som faller mig i smaken. Jag är också vetgirig och nyfiken, vill veta hur saker och ting fungerar - och det får jag när jag läser Doerrs bok! Samtidigt får jag mig ett liv till skänks, som en gåva, med alla dess känslor och tankar, upplevelser och erfarenheter. David är en sympatisk människa som man fattar tycke för. Ibland tycker jag han är väl naiv, men å andra sidan, det är jag också. Ibland tycker jag han är modig och envis när han försöker få det han vill ha, på gränsen till galen, men gränsen däremellan är ju hårfin.
 
Jag tyckte att Ljuset vi inte ser var bra, även den bitivs fylld av vetenskapliga föklaringar, vilket jag ju tycker om, men den här boken är absolut bättre! Mycket bättre! Den väcker så många frågor till liv inom en av alla möjliga slag; vetenskapliga, andliga, känslomässiga, etc. Grace kommer att vara en av de böcker som för alltid har en plats i mitt hjärta och som jag kommer att återkomma till - men inget är som första gången.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela