epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Dagar av ensamhet

Publicerad 2017-10-12 18:51:34 i Allmänt, Bokrecension,

 
 
 
Som jag har längtat efter mer av Elena Ferrante och när jag väl fick den här boken i postfacket blev jag överlycklig! Dagar av ensamhet (Norstedts, 2017) handlar om Olga som blir övergiven av sin man eftersom han har hittat en ny, ung kärlek. Olgas värld faller samman och hon står ensam med ansvar för barn, hem och hund. Som boktiteln antyder så handlar romanen om Olgas kamp att klara sig, att överleva, att inte bryta ihop - fast det gör hon ju på ett sätt, men reser sig igen. Språket är för mig Ferrantes signum och hon levererar som vanligt - ett himmelrike för en språk-konnässör! 
 
Dock, i början, blev jag först irriterad och sedan arg på Olga; att hänga upp sitt liv på en karl sådär! Har hon inget eget liv? Sluta deppa över karlsloken, det är han inte värd! Sedan kom jag att tänka på att ett annat av Ferrantes signum är ju just att skriva ur ett feministiskt perspektiv, dessutom så berättar Olga om en händelse i skolan. Hon hade fått i uppgift att läsa en bok och den handlade om en kvinna som blev galen, deprimerad och trasig när hon övergavs av sitt livs kärlek. När Olga lämnade tillbaka boken hade hon sagt spydigt till sin lärarinna att hon minsann aldrig skulle bete sig så! Även hennes mor hade sagt att kvinnor utan kärlek miste förståndet, när en granne blev galen när henens man övergav henne -  men så tänkte minsann inte Olga bli! Jag tror att det Ferrante vill visa med boken - själva handlingen i sig är ju inte direkt upphetsande, däremot är Olgas resa mot frihet det - är att en del kvinnor blir så förtryckta att om de lämnas blir de handlingsförlamade. Hon vill visa på kvinnors situation, hennes beroende av mannen, att samhället tar för givet att kvinnan ska offra allt för man och barn, att när kvinnan blir övergiven så är det naturligt att hon tar hand om barnen. Är det verkligen så även i Sverige? Den situation för kvinnor i Italien som Ferrante beskriver i sina böcker, verkar vara som det var för kvinnorna i 50-talets Sverige. 
 
Boken är alltså mer än summan av sina sidor, mer än det till synes ytliga ämnet - en kvinna som blir övergiven - den är en tidsbild över kvinnans historia. Läs den!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela