epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Tankeböcker med feel good-touch!

Publicerad 2017-11-11 02:19:00 i Allmänt, Bokrecension,

 

 
 
Alex Schulman och Sigge Eklund är nog känd för de flesta; författare båda två, bloggare, podcastare, samt haft föreställningar tillsammans. Jag har läst deras böcker Tid (Bookmark, 2015) och den senaste som kom ut nu i höst och heter Rum (Bookmark, 2017). 
 
Jag vet inte riktigt hur jag ska klassificera dessa böcker. De är inte reportageböcker, inte självbiografier, inte några vetenskapliga inlägg i någon debatt. Tankeböcker om sådant som vi alla går och tänker på, skulle jag nog säga. De kan på ett kristallklart språk sätta ord på känslor och tankar som vi alla har. De vågar lämna ut sig själva, vilket gör att deras små berättelser känns autentiska och därför trovärdiga. 
 
Men ska jag vara helt ärlig, så förstår jag inte syftet med böckerna. Jag förstår dom inte, men det tror jag faktiskt har att göra med min Asperger. Böckerna är fulla av bildspråk och sådant kan min hjärna inte processa. Boken Rum tex innehåller detaljerade kartor över deras respektive psyken. Men läs dom för all del! Bara för att jag inte fattar betyder det absolut inte att de är dåliga böcker! Inte alls! Men jag kunde lika gärna ha läst astrofysik eller grekiska. Ni som inte har Asperger kommer att kunna njuta av dessa böcker, skratta igenkännande, gråta med Alex, skratta med Sigge - och tvärtom.
 
Nu vet jag; tankeböcker med feel good-touch!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela