epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Lesbisk subkultur och mordanklagad Djursholmsflicka

Publicerad 2017-06-15 21:58:33 i Allmänt,

Min frånvaro under några dagar nu, beror på svår värk, men idag är jag så pass att jag i alla fall kan blogga, så jag tänke skriva om några böcker som jag läst på sistone.
 
 
 
 
Jag vill börja med att berätta om Mian Lodalens böcker Smulklubbens skamlösa systrar och Trekant. Det är inte nya böcker, det är några år sen de kom ut, men jag har inte köpt och läst dom förrän nu. Det handlar om en frilansreporter som försöker skaffa jobb, ragg och balansera tillvaron och livspusslet. Allt ur ett  lesbiskt perspektiv, vilket jag uppskattar eftersom jag också är det. Att få höra om hur homosexuella bemöts i det moderna Sverige gör mig både chockad och besviken. Och ledsen. Lite fördomar och hårda ord har jag också mött, men inte så där! Språket är vardagligt friskt med en humoristisk vinkling. Ingen djuplodande bok, men ändå tankeväckande. Passar för lata sommardagar i hängmattan. 
 
 
 
En annan bok jag har läst på sistone är Störst av allt av Malin Persson Giolito. Vissa böcker står ut på ett visst sätt och den här boken gör det. Det står på omslaget att det är en rättegångsthriller, men jag skulle vilja kalla den för dramathriller, vilket den säkert klassificerats som om den varit en film. Unga, rika och bortskämda Maja från Djursholm står anklagad för mord och inte bara ett mord, utan flera - men är hon skyldig? Ja, hon säger det....eller är saker och ting inte riktigt vad det synes vara? Nej, det är det inte och vad som är vad, vad som är sant eller inte får man inet veta förrän i slutet.
 
På ett språk som är trovärdigt en tonåring - vilket inte är så lätt som man kan tro - och på ett delvis humoristiskt sätt så visar författaren att hon kan leva sig in i en människas psyke och skriva en roman i första person som känns trovärdig. Man får lära känna Maja, som visserligen är rik och bortskämd, som super och festar men som också är duktig i skolan, intelligent och skarpsinnig, med en briljant iakttagelseförmåga. Man lär känna hennes vänner, föräldrar och vännernas föräldrar. Det är ett liv som är så långt borta från de flesta Svensson-liv att det inte alls känns verkligt, men det är det ju. 
 
Jag blev fångad av den här boken och jag tycker absolut att du också ska läsa den!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela