epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Författarintervju med A R Yngve

Publicerad 2017-12-27 20:31:00 i Allmänt,

 

 

 


Hur kom det sig att du började skriva?

Jag lärde mig läsa väldigt tidigt, tack vare min mamma och min farmor som läste högt för mig som liten. Jag blev en bokmal och började skriva noveller redan i mellanstadiet, och på den vägen är det!

 

Varför just sci fi/fantasy?

Antagligen för att jag utsattes för de genrerna redan som liten, i form av tecknade serier, böcker, TV-program, filmer och dataspel. Populärkulturen målade upp en framtid som verkade mycket mer spännande och full av möjligheter än den tråkiga småstad jag växte upp i. Det fanns ett element av verklighetsflykt i mitt sci fi-intresse, men det var mer än så – jag var helt övertygad om att framtiden skulle bli radikalt annorlunda än nuet, och ville utforska alla möjligheter genom fiktionen. (Och så blev det ju...) Mitt intresse för fantasy är mycket mer begränsat.

 

Varifrån får du inspiration?


Drömmar har faktiskt varit en återkommande inspiration. Musik kan också sätta igång fantasin. Jag läser populärvetenskapliga tidskrifter och böcker som väcker mina egna spekulationer. Efter livslång träning av fantasin är det inte längre ett problem att komma på idéer.

 

Vad vill du uppnå med dina böcker?


Flera saker: Att underhålla, att väcka en känsla av förundran inför hur fantastisk verkligheten är – ja, just verkligheten! – och att lära läsarna att vidga sina sinnen och se de större perspektiven på tillvaron. (Jag vill erbjuda läsaren en drogfri tripp, kunde man lite vitsigt uttrycka det...)

 

Vad betyder litteraturen för dig personligen?

Litteratur är för mig ett sätt att beskriva världen så att säga utifrån ett perspektiv. Själva mediet är en bra medicin mot trångsynthet. När litteratur är som bäst hjälper den oss att få insikt i andra människors liv och tankar.
Kort sagt, litteratur kan bygga förnuft och förståelse.

 

Till sist, har du några boktips att ge Epilogers läsare?

Jag kan rekommendera några författare som har gjort intryck på mig:


- Tove Jansson:
MUMINTROLLET PÅ KOMETJAKT (alias ”Kometen kommer”)
- Philip K. Dick:
EYE IN THE SKY,
UBIK och
THE THREE STIGMATA OF PALMER ELDRITCH (på svenska som ”Marsiansk mardröm”).
- Alfred Bester:
THE DEMOLISHED MAN (på svenska som ”Ensam mot universum”) och
THE STARS MY DESTINATION (på svenska som ”Tigermannen”).
- James Tiptree Jr. (alias Alice Sheldon):
Novellsamlingen HER SMOKE ROSE UP FOREVER.
- Arthur C. Clarke:
THE CITY AND THE STARS.
- Jorun Modén:
SAMAEL – en mycket originell fantasyroman som bryter ny mark i svensk genrelitteratur.
- KG Johansson:
GOOGOLPLEX – En briljant roman av en av Sveriges bästa aktiva SF-författare.

 

—————————————————————————————————————————


A.R.Yngves böcker finns på engelska och svenska. Utdrag ur dem finns att läsa på hans webbsajt http://aryngve.com

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela