epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Ryskt imperiebyggande

Publicerad 2017-04-03 22:41:02 i Allmänt, Bokrecension,

 
 
 
Är man insöad på Ryssland som jag är, så är det en fröjd att läsa den brittiske historikern Simon Sebag Montefiores senaste bok Romanov. Den sista tsardynastin (Norstedts). Med en gedigen kunskap låter han oss stifta bekanskap med en av världens mäktigaste imperier under 300 år - och detta på ett vackert språk som inte alls känns akademiskt torrt och tråkigt. Man lär känna dårar och genier, man får delta i palatsintriger och sexuella utsvävningar (nej, allt var verkligen inte bättre förr!) och man får en insikt i hur ett imperium byggs och raseras. Det är en berättelse om kärlek, död, makt och seger, som är väl värd att läsas! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela