epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Book-modes

Publicerad 2017-04-21 15:39:41 i Allmänt,

 
 
Jag tror inte att jag är ensam om att ha upplevt att ens sinnesstämning påverkar hur man upplever boken man för tillfället läser? Eller att ens sinnesstämning påverkar valet av bok. Detta kallar jag för book-modes.
 
Ibland när man har köpt en bok och ska börja läsa den, så blir det bara fel; man tycker att intrigen är svag, språket taffligt, etc. Då lägger man undan den och tar en annan, som kanske fångar en från första menngen. Om man då efter en tid återvänder till den första boken, så kanske man upplever den mycket mer positiv. Det omvända är ju också möjligt, att man läst en bok och tyckte den var jättebra, för att sedan läsa den igen och tycka den var mindre bra.
 
Ett annat fenomen som har med book-modes att göra är att man efter att ha läst en bok som verkligen griper tag i en och stannar kvar, att då efter en sådan bok hitta något att läsa är svårt. Det går liksom inte med vad som helst. Antingen måste det vara en minst lika bra bok, eller så en "lättare" bok så att ens känslor får "vila" lite. 
 
Lycka är ju när alla parametrar faller på plats och man bara läser och lever.

Kommentarer

Postat av: Sara

Publicerad 2017-04-21 18:09:18

Jag håller med fullständigt! För mig funkar det bäst att variera min läsning, blandar genrer ganska flitigt.

Postat av: Vargnatts bokhylla

Publicerad 2017-04-21 22:19:01

Håller absolut med :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela