epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Hög och låg litteratur

Publicerad 2023-05-23 16:45:41 i Allmänt,

Jag har i många inlägg skrivit om finlitteratur vs populärlitteratur. Jag har jämfört med snabbmat: att läsa Läckberg eller andra populära deckarförfattare är som att äta en hamburgare. Man blir mätt, men det är väl egentligen inte så nyttig mat. Att läsa Haruki Murakami är som att äta en entrecote med potatis, sås och en god sallad till. Det står man sig på länge. Det finns en tid för allt. Ibland passar populärlitteratur bra, men man bör hålla sig till en kost som ger både näring och mättnad.
 
 
 
 
 
Ni vet de där ögonblicken när man läser en bok och plötsligt får en aha-upplevelse? Författaren har precis satt ord på det man gått och grunnat på men inte riktigt kan sätta ord på, på ett sådant sätt som man vill. När jag läste Svante Weylers bok Böckerna så var det precis det som hände. Det var särskilt kapitlet om hög och låg litteratur där jag kände att han satte ord på mina egna tankar i sammanhanget. Det är en text på lite drygt 10 sidor, men som till innehållet är större än många tegelstensromaner. Här följer ett litet längre utdrag (jag har frågat författaren om lov):
 
Jag arbetade i mer än ett decennium på Norstedts, ett av landets ledande litterära förlag. Där fanns spänningen mellan högt och lågt närvarande varenda dag. Det var enspänning mellan förläggare och mellan författare. De låga kände sig utsugna. (Här kommer jag med era löner! lär en av de lönsammaste ha sagt när han levererade sitt årliga manus.) De höga kände flåset i nacken. De enda riktigt lyckliga var de höga som sålde massor.
 
Den här spänningen gick nästan inte att tala högt om, men den var värd att vårda, för jag tyckte - länge - att den var produktiv. Den fina litteraturen som inte behövde vara underhållande? Nej tack! En underhållande litteratur som kan vara hur jävla korkad som helst? Nej tack!
 
(...)
 
Dags ett riskera en definition. Med det höga avses här: litteratur som har ambitionen att säga något bestämt om världen. Det låga: en litteratur som kanske säger något om världen, men utan avsikt. 
 
Trots att det är självklart måste det läggas till att det höga kan vara ruskigt underhållande medan det låga kan tråka ut till vansinne. Det höga kan också vara uselt, det låga lysande. Skillnaden ligger alltså inte i funktion och resultat utan i författarens ambition.
 
(...)
 
Det höga hade högre status framför allt därför att det eftersträvade högre status. Det var finare och värt ett slags särskild respekt att försöka säga något väsentligt om världen, att försöka tolka den, möjligen också att förändra den - än att bara reproducera den. Det låga fick nöja sig med publiken och alla pengarna. Det jag upplevt de senaste decennierna, och säkert inte bara jag, det är hur det låga vägrar ett nöja sig med publiken och alla pengarna. 
 
Framgången eller bristen på framgång hos en bok på marknaden kan vara kopplad till bokens litterära värde men behöver inte vara det.
 
(...)
 
Om inte någon står på sig och säger att det är väsentligare att tala om böcker som vill säga något än att tala om böcker som bara vill prata på - då vinner det låga. Om inte det höga försvaras med kvalitativt grundade argument, då vinner det låga i kraft av sina kvantitativt grundade. 
 
 
 
 
 
 
Ibland blir jag bara så less på topplistor, på annonser om den senaste spänningsromanen av en bästsäljande författare, på att alla skriver spänningslitteratur - alltifrån fd presidenter till fd ministrar och alla där emellan! Marknaden bara översvämmas av populärlitteratur, medan hög litteratur oftast hamnar i skymundan tycker jag. Att själv leta reda på sådan litteratur är svårt. Jag har i alla fall börjat. Jag läser nu de där böckerna alla hört talas om men nästan ingen har läst: Alice i underlandet, Skattkammarön, Frankensteins monster, Moby Dick, Samhällets olycksbarn, KameliadamenBrott och straff, Dickens, etc. Även klassiker inom andra genrer, som fantasy och sci fi, som exempelvis Asimov och Sagan om Ringen. Ja, jag tror ni förstår vad jag menar. 
 
Men visst läser jag ibland sådana böcker man kan hitta på topplistor, men inte för att dom är på topplistor utan för att jag tycker själva handlingen verkar intressant och spännande. 
 
Jag tycker Weylers definition om hög och låg litteratur är väldigt träffande. Spänningslitteratur kan visst säga något om världen, men det är inte dess primära syfte. Dess primära syfte är att underhålla. Att läsa Fogelströms Stockholms-serie däremot kan förändra ditt liv. Jag har läst den så många gånger (även Barn-serien som är prequels) att jag kan den nästan utantill. De karaktärer jag har mött där, kommer alltid att vara en del av mig, de böckerna har inte bara lärt mig något om världen, utan också om mig själv. En annan bok som lärt mig både om världen och mig själv är Steinbecks Öster om Eden. Ja, detta har jag ju berättat så många gånger redan här på bloggen. 
 
Ett bra exempel på låg litteratur som kan säga något om världen är Alix E. Harrows The Ten Thousand doors of January. Precis som Kameliadamen får man här se hur långt en människa är beredd att gå för den hon älskar, man får en inblick i vad sann kärlek är, vad en sådan kärlek är där man kan gå igenom eld och vatten (bokstavligt ibland) för att komma till den man älskar. En kärlek där ett enda möte räcker för att veta att man hör ihop och att man inte kan vara utan varandra. En sådan kärlek är få förunnade att få uppleva - oftast läser man om den i böcker eller ser på film. 
 
Om en låg bok ger dig något, berättar något om världen, om dig själv - gott så. Det viktigaste i en bok är, förutom näringshalten, den betydelse den har för dig.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela