epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Våldet under huden

Publicerad 2024-09-02 02:38:34 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Fritiof Ajvides debutroman Våldet under huden är en berättelse om asfalt och betong, om skuggsida och subkulturer, om musiken och dess betydelse för människans överlevnad, om kärlek, kamp och sorg, om själsliga sår och broderlig kärlek, om våld och mord och droger. S möter J som av en händelse och deras liv flätas obönhörligen samman. Två vilsna själar möts i natten och finner hos den andre vad de sökt hos sig själv. S är en vit överklasskille, J en invandrarkille som är ledare för ett kriminellt nätverk. S och J har kärleken till musiken gemensamt, dvs (gangster)rappen, men de har även längtan efter liv gemensamt, längtan efter något annat än vad som är, ett hopp om något mer. 
 
 
 
 
Vilken debut! Vilket särpräglat språk! Vilken plot denna berättelse är! Ajvide har verkligen satt en egen prägel. Denna roman är nyskapande, har aldrig varit med om något liknande. Romanen sätter ett avtryck i ens inre, den letar sig in under huden. Så många känslor rörs upp i ens inre så när man läst färdigt känns det som om man sprungit marathon. Ska ni bara läsa en bok i år så är det den här ni sk läsa!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela