epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Hotet inifrån

Publicerad 2024-10-09 03:17:24 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Marc Cameron axlar med bravur manteln från Tom Clancy som spionromanförfattre. Om jag inte misstar mig så är den senaste romanen i Tom Clancys anda - Hotet inifrån - den 7:e som Cameron skriver. 
 
 
 
USA:s president Jack Ryan kommer på statsbesök till Panama, men hamnar mitt i en statskupp utförd av bl a en nära medarbetare till Panamas president, samt Camarillan, en kriminell kartell med fd militärer som leds av den fruktade Spanjoren. Ingen kan få kontakt med vare sig den amerikanske eller Panamas president och underrättelsetjänsterna i USA fruktar det värsta. Dessutom verkar det som om kuppmakarna har stöd av Ryssland, som bara "råkade" ha två krigsskepp i Panamakanalen just då. CIA har en grupp agenter i Venezuela vars uppdrag är att eliminera Camarillans ledare, som förutom en oerhörd mängd mord och våldsamheter också var skyldig till kidnappningen av USA:s första dam, Cathy Ryan (hur det gick, kunde man läsa om i Fiende ur skuggan). Operationen i Venezuela får så småningom hjälp av Kollegiet, med John Clark i spetsen. Kollegiet har just blivit utökade med två nya medlemmar, som kastas in i hetluften på en gång. När statskuppen sker i Panama och Jack Ryan är försvunnen, så beger sig CIA-agenterna samt Kolllegiet dit, dels för att Camarillan är inblandad men mest för att Presidenten är borta.
 
Bokens upplägg var något annorlunda, men det är alltid roligt med fräscha och nya infalssvinklar. Lite förvånande var dock svordomarna, som visserligen inte var många, men som inte funnits med tidigare. Språket i övrigt var annars lika rättframt och enkelt som det brukar vara. 
 
Med Marc Cameron vet man vad man får: spännande  underhållning samt högoktanig action. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela