epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Framgångsrecept

Publicerad 2024-10-09 16:37:15 i Allmänt,

Vad gör en författare berömd egentligen? Varför slår vissa författare medan andra har man knappt hört talas om? 
 
Kulturella skillnader. Den här faktorn kanske inte är så betydelsedull, men kan det vara så att det delvis och ibland kan bero på att det som ger framgång i ett land, inte nödvändigtvis behöver göra det i ett annat? 
 
Ämne och metod.Två författare från samma land, varav en slår stort internationellt med sin första vuxenroman, medan den andra har man knappt hört talas om, har bara kommit ut med 2 böcker på svenska, några på engelska - men i hemlandet är författaren en av de största. Då måste det ju bero på vad, man skriver om och förstås hur.
 
Tidsanda. Lyckas man pricka rätt i tidsandan, så är det nog ett recept på framgång. Ingen kan komma och säga att Harry Potter är storslagen litteratur, men den prickade rätt i tidsandan. Vissa böcker lever vidare oavsett samhällsstruktur och tidsanda, men det är inte många. 
 
 
 
Nyskapande. Naturligtvis är det alltid en bonus om man är nyskapande, men det behöver inte heller vara ett automatiskt recept på framgång. 
 
Ett tydigt exempel: Almudena Grandes, som jag redan skrivit lite om - och jag tycker att det är konstigt att hon inte slagit igenom större internationellt sett än vad hon gjort. I alla fall har hon inte gjort det i Sverige, men det säger ju mer om det litterära klimatet här, än hennes kvalité som författare. Samtidigt hade hennes landsman Carlos Ruiz Zafón nått stora framgångar internationellt. Grande skriver mer politiskt, om Francoregimens förtryck, medan Zafón skrev gotisk litteratur. Ämne och metod skiljer sig avsevärt mellan dessa båda spanska författare, men jag älskar båda och kommer att fortsätta läsa båda. Det tycker jag du ska göra också.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela