epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Trollkarlen i Kreml

Publicerad 2024-05-30 00:56:36 i Allmänt,

Giuliano da Empolis debutroman heter Trollkarlen i Kreml. Vadim Baranov är en gåta. Ingen vet riktigt hans bakgrund eller hur han hamnade där han är nu, som grå emines hos den ryske presidenten, även kallad tsaren. Så plötsligt lämnar han sin post och det börjar spridas en hel del rykten om varför, men ingen vet vad som är sant. Men så en dag så bestämmer Baranov sig för att berätta sitt livs historia för en främling, en författare. Det är en berättelse om den ryska maktens centrum, om de intriger som politiker och oligarker och statstjänstemän och partimedlemmar för. Som spindeln i nätet sitter Baranov och drar i trådarna och förvandlar Kreml till en dockteater där det som betyder något är att uppfylla tsarens önskningar. Men Baranov är en poet bland vargar och han försöker att ta sig ut ur det system han själv varit med om att bygga upp.
 
 
 
 
 
Vadim Baranovs karaktär bygger på Putins f d rådgivare Vladimir Surkov. Jag har ingen aning om hur mycket som är fiktion och hur mycket som är fakta när det gäller Baranovs och Sukovs liv. Boken lanseras som om den ger en inblick i maktens korridorer och det politiska spelet i Kreml, men det är något som skaver. Jag hade lite för höga förhoppningar och boken levererade inte vad jag trodde den skulle leverera. Ni har inte missat något om ni inte läser den.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela