epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Läsvanor

Publicerad 2024-05-23 20:47:21 i Allmänt,

Alltsedan jag lärde mig läsa, så har jag slukat böcker. Min smak har varit bred; jag har läst alltifrån s k kioskromaner till nobelpristagare. Så var det i min ungdom i alla fall. Ett tag läste jag alla Mankells böcker, jag slukade också alla Agatha Christies böcker, Elisabeth Georges etc. Nu läser jag inte deckare så ofta, men det händer. 
 
 
 
När jag ser tillbaka på mitt liv så ser jag att det har förändrats över tid, mitt läsmönster. När jag var barn läste jag Kitty-böcker och hade fantastiska läsupplevelser; som tonåring och ung vuxen var det mycket deckare; som småbarnsmamma hann man inte läsa i den utsträckning man ville, men då var det mer blandad litteratur. Jag har också alltid läst mycket fackböcker inom olika ämnen, mest då historia och filosofi.
 
De senaste 10 åren har jag dock läst mer och mer skönlitteratur och vågat prova på kategorier som jag vanligtvis inte läser - fantasy till exempel - och jag tycker att min smak har smalnat av till att fokusera på en viss sorts skönlitteratur - inte är så mainstream, inte alltid följer topplistor och bästsäljare. Jag följer inte litteraturens modetrender, utan går min egen väg och läser det jag hittar och som jag tycker om. 
 
Ett tag var jag helt inne på finlitteratur eftersom det var det man skulle läsa. Nu läser jag sällan sådana böcker, liksom deckare - för det är nog så att när man mognar och landar i sig själv, så bryr man sig inte om vad andra tycker, utan kör sitt eget race, det kan gälla musiksmak, klädstil - eller läsvanor. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela