epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Krig och straff: Putin Zelenskyj och vägen till Rysslands invasion av Ukraina.

Publicerad 2024-06-18 08:44:50 i Allmänt, Bokrecension,

Michail Zygar är den författare som skrev de populära böckerna Männen i Kreml och Imperiet måste dö. Därför var det med höga förväntningar jag såg fram emot att få läsa hans senaste bok på svenska Krig och straff: Putin och Zelenskyj och vägen till Rysslands invasion av Ukraina. Zygar säger i inledningen till boken att den inte är ett försök att skriva Ukrainas historia, men att intentionen är att visa hur det kom sig att Ryssland 2022 invarderade Ukraina. Vad beror kriget på, det krig som nu pågått i drygt 2 år? Författaren vill visa på att historien bygger på myter och att ryska författare och historiker under 350 år främjat detta krig, genom att det är deras ord som sått fröna till ryska fascism och tillåtit den att blomstra. 
 
 
 
 
Fast jag klarade inte av att läsa hela boken. Den var bara skräp! Osammanhängande, förvirrande och om syftet var att skriva en pamflett till Ukrainas försvar, så misslyckades det totalt för Zygar visar ju att Ukarina aldrig varit självständigt, har alltid varit under någon annan, det polsk-litauiska väldet och senare Ryssland, för att nämna några. 
 
Läs inte den här boken. Jag tror att författaren skäms för att han är ryss och skriver en bok för att bevisa för sin ukarinska vän Nadja - som tog avstånd från honom när kriget började - att han inte är ett imperialistiskt svin.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela