epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Varför läser vi deckare?

Publicerad 2024-07-16 13:32:38 i Allmänt,

Sedan slutet av 70-talet har antalet deckare ökat drastiskt och sedan slutet av 2000-talet har deckar-genren exploderat och dominerar den svenska bokmarknaden, liksom den har blivit en nödvändighet för förlagen att ha i sin utgivning. Alltfler författare söker sig till den - och läsarna flockas ocksåt till denna typ av litteratur. Varför lockas och flockas läsarna? Själva berättelseformen är drivande och griper tag i läsaren, handlingen är ofta moraliskt engagerad och speglar samhället. 
 
 
 
 
Richard Ulmestig är docent i socialt arbete vid Umeå Universitet.Han har skrivit en klassisk pusseldeckare, Schackspelet, och menar att skriva en deckare var ett sätt att försöka tala med människor som normalt inte är så intresseade av forskning. Att skriva deckare är ett sätt att nå ut med forskningsresultat. 
 
Deckare har en tydlig struktur och uppbyggnad där läsaren enkelt kan följa med. Även om det handlar om död, brott, korrupption så vet läsaren att det (på något sätt) kommer att sluta lyckligt; att rättvisan har sin gång, att det "goda" segrar. Detta gör läsaren trygg och det är bl a därför genren är så lockande.
 
Det har skrivits mycket om varför deckare-genren har blivit så stor, men det finns inget tydligt svar. Deckare har en tydlig struktur och uppbyggnad där läsaren enkelt kan följa med. Kanske är det också så att i ett alltmer utsatt samhälle, där våldet ökar, fattigdomen likaså och mycket av det vi tagit för självklart börjar knaka i fogarna - i allt detta ger deckaren en trygghet, där det onda besegras, det goda segrar och allt har ett lyckligt slut.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela