epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Ödesnatt

Publicerad 2024-07-23 19:06:12 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Nora Roberts trilogi om familjen O'Dwyer avslutas med Ödesnatt som just kommit ut på svenska. Här får vi följa Brenna, den äldsta av syskonen O'Dwyer. Syskonen samt deras avlägsna släktning Iona från Amerika är De Tre, de som ska förgöra den onde Cabhan. De har tre andra till sin hjälp; Finbur - som trots att han är en ättling till Cabhan, så strider han mot honom, Boyle, som driver hästgården och är Ionas fästman, samt Meara som arbetar med hästarna och är Connor O'Dwyers flickvän. De Tre är egentligen 6. De har även kontakt med sina avlägsna släktingar, anmodern Sorchas barn, som levde på 1200-talet. Eftersom de alla är häxor (inte Boyle och Meara) är de inte bundna av tid och rum och kan därför prata med och träffa sina släktningar som levde för 800 år sedan, liksom att Iona kan "hälsa på" sin mormor i USA.
 
Nora Roberts - Ödesnatt - (Inbunden) - böcker
 
Förutom kampen mot Cabhan, så har Branna en annan strid att utkämpa. Hon och Finn har en gång varit tillsammans och en enda gång låg de med varandra och det var då som Cabhans märke dök upp på Finns kropp. En ättling till Cabhan och en ättling till Sorcha kan inte vara tillsammans. Hela denna tid har de älskat varandra; de har gjort vad de kunnat för att inte göra det, men det går inte. I denna bok får vi alltså upplösningen till både striden mot Cabhan och striden som rasar inom de själva.
 
Alla är vackra, alla är mycket duktiga på det de gör, allt de gör lyckas väl, etc. Det kan bli för sockersött, men ibland kan det vara skönt att läsa sådana böcker också - att inte behöva läsa om hur verkligheten är, utan en förskönad bild av den.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela