epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Noveller

Publicerad 2024-07-10 15:28:29 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Modernista har gett ut en volym med Shirley Jacksons samlade noveller på svenska, där bl a noveller som Lotteriet, Demonälskaren och Ett besök finns med. Shirley Jackson visar här vilken bredd hon hade i sitt skrivande, hur hon lyckas att på några få sidor fånga en hel värld, ett helt liv. 
 
 
Lotteriet är en kort och mörk berättelse om en makaber rit i en liten stad på den amerikanska landsbygden. Novellen börjar gemytligt, med en marknadsdag, men utvecklas successivt i en allt råare riktning. Ett lotteri, som hela samhället deltar i, visar sig vara på liv och död. Den som förlorar ska stenas till döds i en sorts försoningsakt. När novellen först publicierades i The New Yorker så stormade läsarna mot det skräckinjagande innehållet och mot det faktum att en kvinna, en vanlig hemmafru, fantiserat ihop något så fruktansvärt. 
 
Jackson har förmågan att med enkla medel presentera ett vardagligt, dock skrämmande sceneri. Hon kan passera som en ovanligt begåvad skräckförfattare, men hennes grundläggande tema är något annat, något mycket mera allmänmänskligt. Hon skriver om ensamhet, isolering och klaustrofobi. Människorna som befolkar hennes romaner och noveller är avskärmade, sorgsna och oroliga själar. Om Shirley Jackson är något, så är hon en outsiderförfattare.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela