epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Hjärtats land

Publicerad 2024-07-17 14:19:17 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Det hör inte till vanligheterna att jag läser någonting av Nora Roberts, men några böcker har jag läst. Just nu håller jag på med en trilogi om familjen ÓDwyer och jag har läst den första delen, som heter Hjärtats land. Trilogin är en berättelse om kärlek, magi och vänskap och hur långt man är beredd att gå för dom man älskar och för det som är gott, sant och riktigt.
 
 
 
 
Iona Sheehan har lämnat USA och sin familj bakom sig, en familj där hon inte passade in och ett land hon inte kände sig hemm i. Men så fort hon kommer till Irland, som hennes mormor berättat så mycket om och där släkten har sitt ursprung, så känner sig Iona som hemma. Hon passar äntligen in; i ett landskap, i en familj, i ett hem, bland vänner. Iona får jobb  i det lokala stallet och hon stormtrivs, liksom med sina släktingar som erbjuder henne ett hem.
 
Men mörka krafter väcks till liv i och med Ionas ankomst. Hon är nämligen en av tre, ättling till den Mörka häxan som kämpat mot den onde Cabham. De övriga är hennes släktingar Branna och Connor. Tillsammans måste de kämpa mot onda krafter och till sin hjälp har de trogna vänner. Även Finbar vill hjälpa till i kampen, men han är ättling till Cabham, så går det att lita på honom?
 
Det som kännetecknar Roberts böcker är hennes gedigna research. Hon kan skriva om vad som helst och få det att låta trovärdigt, som att hon verkligen vet av egen erfarenhet. På så sätt är hennes böcker alltid roliga och givande att läsa, för förutom underhållning lär man sig lite också. Alla hennes böcker innehåller ganska mycket passion, vilket man förstås kan ha åsikter om, men om man bortser från det (hennes romaner har mer eller mindre passion) så är hennes böcker verkligen läsvärda. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela