epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Babel

Publicerad 2024-07-09 13:49:45 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Rebeca F. Kuang är en kinesisk-amerikan författare som tagit världen med storm. Jag har läst hennes första bok på svenska, Babel.
 
Boken utspelar sig i Kina och England under tidigt 1800-tal. Professor Richard Lowell räddar en liten kinesisk pojke och tar med honom till England, där han får en utomordentlig utbildning och får möjligheten att studera vid Oxford och det kungliga Babelinstitutet, som är ett ledande centrum för översättning och magisk silverbearbetning. Pojken, som får namnet Robin, lär känna några andra ungdomar som liksom han fått möjligheten att, pga sina begåvningar, studera vid Babel. De har alla kostnader betalda och får även en ordentlig summa varje månad som "fickpengar". Livet leker, det är som en dröm, men så börjar det dyka upp sprickor i den vackra ytan. Kunskapen tjänar makten och inte människor. Kolonialmakten (England) stärker sin position gentemot sina kolonier och vanliga människor får bara hjälp i den mån de kan betala för de magiska silverplattorna.
 
 
 
 
Robin kommer i kontakt med ett hemligt sällskap, Hermes. som kämpar för att alla ska få del av silvrets magiska egenskaper och inte bara de som kan betala för sig. Robin hjälper till att stjäla silver, böcker och utrustning, samtidigt som han studerar på Babel och lever ett liv där kunskap värderas högst. Hans dubbelliv fungerar bra - tills det inte gör det längre. Robin blir tvungen att välja.
 
Jag har varit som fastlimmad vid boken, har nästan inte kunnat släppa den ifrån mig. Miljö- och personbeskrivningarma, berättelsens olika och oväntade twister, språkets exakthet - där varje ord sjunger - jag har aldrig läst en sådan här bok tidigare. När jag hade läst färdigt kändes det som om man fått en käftsmäll. Det här är en bok som drabbar en på så många sätt, så att man tappar andan. Det här är en bok att återvända till, för man kommer att upptäcka nya saker varje gång man läser. 
 
Det här är en bok om språkets makt och skönhet, om dess ursprung och påverkan på hur vi uppfattar verkligheten; det är en bok om kolonialism och vad man är beredd att offra för det man tror på. Det här är en bok om våldets nödvändighet, om motståndets uppoffringar.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela