epiloger.blogg.se

Det enda viktiga i en bok är den betydelse den har för dig!

Lida

Publicerad 2024-08-22 16:29:24 i Allmänt, Bokrecension, Boktips,

Det är nästan 40 år sedan Stephen Kings roman Lida för första gången kom ut på svenska. Jag har läst boken för längesedan och även sett filmen. Nu har jag läst om den och jag tror uppriktigt att det är en av Kings bästa böcker. Men nu går jag händelserna i förväg.
 
 
 
 
Paul Sheldon är en populär författare som framför allt är känd för sina romaner om Lida. Själv börjar han vara less på sin hjältinna, så därför låter han henne dö i den sista delen i serien. Sheldon har just avslutat en ny roman som heter Snabba bilar och som han tycker är riktigt bra. På väg tillbaka från den lantliga håla där Paul skrivit klar romanen råkar han ut för en snöoväder och förolyckas. Han blir allvarligt skadad men räddas av en kvinna vid namn Annie Wilkes. Men något är inte som det ska och ganska snart upptäcker Paul att han inte är räddad utan mer en fånge. Annie bedyrar att hon är hans största fan och därför blir konskekvenseran katastrofala när hon upptäcker att hennes älskade Lida dör i sista boken. Annie tvingar Paul att bränna upp manuset till Snabba bilar och sedan tvingar hon honom att skriva en ny bok om Lida. Under de månader som följer försöker Paul att komma på utvägar ur den mardröm han befinner sig i, men han kommer att upptäcka att det är lättare sagt än gjort. Hoppet väcks gång på gång, för att lika snabbt slockna. Paul kommer också att upptäcka att Annie inte tar lätt på "olydnad". Inte alls lätt. Faktiskt blir konsekvenserna riktigt, riktigt illa.
 
När Stephen King är bra är han bäst. Även hans sämsta är bra, men hans bästa är bäst! Ingen kan beskriva det mörka i människan som han gör, få kan göra karaktärerna så levande och få hanterar språket som King. Han lär väl aldrig få Nobelpriset men många är de som har helt otroliga läsupplevelser av hans böcker - och är inte det viktigaste i en bok den betydelse den har just för dig, Nobelpris eller inte?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Dhana

Jag är sjukpensionär pga en whiplashskada. Har alltid läst mycket och skulle inte klara mig utan litteraturens roll i mitt liv. Jag tar emot rec ex (endast fysiska böcker). Vill du komma i kontakt med mig? Mejla mig på [email protected] och om du vill följa min blogg så klicka på RSS-knappen som du finner längst ner på sidan.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela